KP Holland - Week 1 & 2

5 mei 2017 - Naaldwijk, Nederland

Hallo allemaal,

Het is vandaag vrijdag 5 mei. Ik ben 3 dagen eerder begonnen omdat ik maandag naar de Coolsingel wil, daarom werk ik vandaag in plaats van maandag. Mijn club Feyenoord Rotterdam gaat zondag de titel pakken tegen Excelsior.

Ten eerste ga ik even vertellen wat KP Holland precies is en wat ze doen!

Vanuit de behoefte om het assortiment voortdurend te verbreden en uit te breiden met betere rassen, zet KP Holland al tientallen jaren in op veredeling binnen de gewassen Spathiphyllum, Kalanchoë en Curcuma. Betere houdbaarheid, sterkere bloemen, nieuwe kleuren… de veredelaars en laboranten van KP Holland zijn continu bezig met het vinden van de beste combinaties uit de vader- en moederplanten.

Er wordt gebruik gemaakt van unieke technische hoogstandjes zoals het speciaal voor KP Holland ontwikkelde meetapparaat. Hierdoor worden de eigenschappen van de potentiële nieuwe KP Holland rassen volledig in kaart gebracht.
In de klimaatkamers wordt de kieming van de zaden en stekjes nauwkeurig bijgehouden.
In een geconditioneerde houdbaarheidsruimte wordt jaarrond een stabiel klimaat gerealiseerd waardoor de ontwikkeling van de bloeifase geanalyseerd kan worden, waarna bepaald wordt of het ras voldoet aan de kwaliteitseisen die KP Holland stellen aan hun rassen.
Omdat houdbaarheid en kwaliteit zeer hoog in het vaandel staan wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de houdbaarheid van onze eigen rassen t.o.v. onze nieuwe veredelingsnummers en t.o.v. rassen van collega-veredelaars.

HEEEEL VEEL INFORMATIE..

Ik ben eerst met mijn stage begeleider Ruud Zuyderwijk een rondje door het bedrijf gelopen. Ruud is de locatiemanager van de locatie van KP Holland: Breeding.

Ik heb o.a het lab, veredeling ruimte en de kassen waar de curcuma's, kalanchoës en de spathiphyllum​ geteeld worden gezien.

Na het snuffel rondje ben ik aangeschoven bij het productie team. Ik zat samen met Lisette (een medewerker van KP Holland op een andere locatie) en zij vertelde mij precies en nauwkeurig wat we gingen doen die ochtend en middag.

We gingen de stekken van de curcuma's die tot 4 á 7 centimeter waren gegroeid sorteren op lengte in de verschillende trays (met elke tray zijn eigen hoogte). Het leek heel makkelijk maar ik vergiste me er in.. HAHA! Pascal zijn tray had verschillen van 2 centimeter. Na zo'n 2 uurtjes zagen mijn trays eruit hoe ze eruit moesten zien.

Dit werk heb ik tot 16:00 gedaan. Niet een hele hoge wiskunde werkje maar wat kon ik verwachten van mijn eerste stage dag..

Met al een beetje zenuwen voor de komende wedstrijd van Feyenoord stapte ik op de fiets naar huis en zat mijn eerste stage dag erop!

Het is me nog niet gelukt om foto's toe te voegen aan mijn blog.. Die volgen komende week!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden,

Groet,

Pascal!